BMW E39 Touring pakoputken RST-tuplaulostulot







Uuden M-takapuskurin myötä piti laittaa hiukan massasta poikkeavat pakoputken ulostulot. Puskuriin tuli siis M5:sen diffu jossa
on ulostulot molemmissa reunoissa. Aluksi ajattelin M5 tyylisiä 4 ulostuloa, mutta ehkäpä ne olisi hiukan liian kornit dieseliin..?
Netistä löysin kuitenkin kuvan E39 Touringista jossa oli dieselin tyyppisesti alaspäin taivutetut putkenpäät, yhdet molemmissa
kulmissa. Sellaiset siis. Mutta kun sommittelin 2,5" RST-putkikäyriä M5 diffuusorin aukkoihin totesin aukot liian suuriksi yksit-
täiselle putkelle. Näin heräsi villi ajatus 4:stä putkesta jotka olisi taitettu dieseli tyyppisesti alaspäin, näin voisi tulla sopivan
hillityn räyhäkkä ilme peräpäähän.

Katsotaan miltä näyttää...




Tästä homma lähtee käyntiin. Eli piti saada jostain 2,5" RST-putken käyriä. Uudet maksaa hunajaa, joten kävin paikallisessa
romuliikkeessä dyykkaamassa ja sieltähän löytyi tällainen kuvan kaltainen putkihässäkkä 15 eurolla, yht. 5 käyrää.



Kulmuri laulamaan ja käyriä riviin. Aluksi tein kaksi identtistä käyrää, mutta sommiteltuani niitä puskurin aukkoihin huomasin
tarvitsevani kaksi lisää.



Näin ne hommat aina karkaa käsistä. :D



Koska haaroitus toiselle puolelle piti vetää tilanpuutteen takia helmamuovin alla, piti toiselle puolelle tehdä oma tärinäkumilla
eristetty kiinnityspiste. Todellisuudessa tähän tukeen tuli myöhemmin samana yönä muutamat pikku modifikaatiot, mutta
periaate on tämä. Käytännössä kinnike piti olla hieman korkeampi...



Ja ei kun muutamalla itseporautuvalla pohjaan kiinni.



Siinä alkaa putki hahmottua, vielä tarvitaan kuitenkin hieman hienosäätöä. Monttu olikin oikeastaan pakollinen tässä hommassa...



Samalla sai orginaali pönttö väistyä vapaammin virtaavan tieltä. Muutenkin pönttö oli oikeastaan pakko vaihtaa epäedullisen
ulostulokohdan takia joka oli liian ulkoreunassa ja alhaalla.



Aluperäistä kiinnikerautaa piti hieman modata. Hieman edemmäs piti kiinnike ulottua.



Orginaalista pöntöstä leikkasin irti putkenpalan jossa kiinnikekoukut oli kiinni ja hisasin sen toiseen pönttöön.



Väliputkea piti vielä hieman taittaa keskeltä jotta putki mahtuisi tilaansa.



Jotta toisestakin ulostulosta tulisis edes vähän pakokaasua (eikä olisi tyhmän näköinen), niin laitoin sisälle tällaisen
ohjainpellin joka sitten ohjais kaasua hieman toisellekin ulostulolle...



Putkihaara alkaa olemaan valmis. Teräsharjalla vedin saumakohdat jottei ruoste heti iskisi. Viimeisen päälle jos olisi tehnyt,
niin olisi vaatinut happokäsittelyn, mutta happoa ei sattunut olemaan käsillä ja kiirekkin pukkas päälle kun keskiyö jo lähestyi.



Seuraavana päivänä oli aika tarkistaa tekemiset, ja istuihan putki melko nätisti paikallaan.



Tyytyväinen olen perän "herrasmiesmäiseen" ilmeeseen. Tiettyä urheilullisuutta on kuitenkin havaittavissa... :)


Voimasavut pukkaavat ulos ~ 60/40 suhteessa joten ei aivan nappiin mennyt, mutta saa kelvata.







Takaisin etusivulle.




23.04.2008 TL