BMW E39 Touring M-takapuskurin asennus



M-etupuskurin myötä alkoi tehdä mieli yhtenäistä näköä taaksekin. Touringin M-takapuskuria ei niin vain helposti löydäkään,
jos edullisesti haluaa päästä. Kopiopuskureitakaan Tourinkiin ei valmisteta, joten pitää turvautua orginaaliin. Aikani
etsiskelin puskuria ja saksan ebayssä niitä silloin tällöin näkee, mutta toimituskulujen kanssa hinta tahtoo nousta lähelle
uuden puskurin tasoa joten en pitänyt mitään kiirettä asian kanssa. Mutta sitten eräänä päivänä näin yksityisen myynti-
ilmoituksen jossa kaupattiin E39 Tourinkiin sopivaa M-takapuskinta. Välittömästi soitto perään ja sevisi, että puskuri oli
käyttämätön mutta pintamaalattu ja vielä kun tarjous ja pyyntihinta kohtasivat sopivasti niin kaupat lyötiin lukkoon.

Puskuri saapuikin kotia samalla viikolla. Lisäksi toki piti hankkia sopivat sivulistat ja alahelman diffuusori jonka halusin
M5 mallisena kahdella pakoputken ulostulolla. Putkille oli idea päässä. Nämä hankin orginaaliosana merkkiliikkeestä.

Seuraavassa pientä projektikertomusta kuvien kera...




Siinä puskuri matkahuollosta haettuna. Muuten virheetön lukuunottamatta puskurin säilytyksessä syntyneitä loivia aaltoja
kynnyslistan alusreunassa. Puskuri taittuu todella helposti keskeltä ilman alupalkkia, ja ilmeisesti sitä oli säilytetty hiukan
kasaan painuneena. Ongelmaa tästä ei ollut koska aaltoilu oikeni lähes täysin alupalkin asentamisen myötä ja lisäksi kynnyslista
peittää kyseisen kohdan.



Diffuusorin sovitusta. Kaverit tsekkaa istuvuden.



Alkuperäinen takapuskuri irroitettuna. Puskuri on melko yksinkertaisesti kiinni. Kaksi isoa pulttia kynnyslistan alla, sekä yht.
6 kpl muovinastoja rengaskotelon takaosassa.


Selvisi myös miksi parkkitutka ei ollut toiminut.



Siinä vakiopuskurista irrotettu alumiinipalkki. Yläpuolella samaisen puskurin maalattu kynnyslista joka sopii M-puskuriin
heittämällä.



Alupalkki asennettuna M-puskuriin. Muovinastoilla puskurin kuori on kiinni palkissa. Palkin päissä on myös muoviset päätypalat,
jotka ovat samat vakiopuskurissa. Tässä kuvassa näkyy myös kynnysmuovin aaltoilu. Hiukan tuosta vielä parani kuumailma-
puhaltimella lämmitettyäni ja painettuani kohtaa kiinni.



Puuskurin koesovitus meneillään. Kynnysmuovin aaltoilu on lähes poissa. Puskuri istui täydellisesti joten ei muuta kuin
tutulle ja turvalliselle maalarille Lakeuden Autopalveluun palikat...



Samalla viikolla osat sai hakea. Työn jälki jälleen ensiluokkaista.



Diffuusori napsautetaan kiinni koloihinsa ja molemmissa päädyissä on vielä ruuvinkohdat jolla varmistetaan pysyvyys. Laitoin
tavalliset peltiruuvit.



Puskuri asennettuna. Peräilme muuttui kerralla todella mukavasti. Putkenpään jouduin tässä välin katkaisemaan, koska se ei
sopinut olemaan paikoillaan yhdessä diffuusorin kanssa, enkä viitsinyt enää irrottaa diffua, koska se on todella lujassa
koloissaan joihin se napsitaan kiinni. Näin mentiin parisen viikkoa, ennen kuin sai uudet RST-putkenpäät tehtyä.


Huonosti näkyy, mutta tässä vielä kuvakulma takasisälokasuojan takaosasta jossa heikosti näkyy muovinastat jotka tulevat
puskurin runkoon kiinni.



Siinähän se valmiina uusilla riisselikäyrillä ja juuri pestynä. Urehilullisuutta tuli rutkasti lisää ja onhan ilme myös
huomattavasti räyhäkämpi. Putkista lisää myöhemmin. ;)














Takaisin etusivulle.




22.04.2008 TL