BMW E39 M-etupuskurin asennus



E39 sarjan BMW:tä on tehty normaalina ns. kansanmallisena että M-sport mallina johon sisältyy urheilullisempi alusta, ratti,
etu- ja takapuskuri ym. varusteita ja pieniä eroja. Koska M-sport varustus löytyy suhteellisen harvasta 500 sarjan Bemusta
tehtaalta lähtien, niin moni on asentanut M-sport korisarjan jälkikäteen. Monesta BMW:stä kuitenkin löytyykin tehtaalta lähtien M:än
alusta ja ratti. Näin olikin myös omassa 530d:ssä. Koska M-korisarja näyttää melko hyvältä 500 sarjan Bemussa, niin ajatus sellaisen
asentamisesta omaan Tourinkiin alkoi vaikuttaa entistä houkuttelevammalta. Ongelmana vain oli, että orginaalina M-puskurit maksavat
ison tukun käteistä, joten käytettynä piti löytää puskurit. Mahdoton tehtävä ainakaan ehjiä puskureita löytää...

Ensiksi oli mielessä hankkia pelkkä etupuskuri, koska touringin takapuskuri on harvinaisempi kuin sedanin vastaava. Kotimaasta
puskurin löytyminen sopuhintaan "sillä hetkellä" tuntui kuitenkin mahdottomalta. Saksan ebay:stä osui kuitenkin silmään edulliset
abs-muoviset kopiopuskurit. Näytti että puskurit olivat 1:1 kopiota orginaalista M-puskimesta. Sellainen sieltä sitten tuli tilattua.
Germaniatec oli firma jonka kautta ebaysta puskuri tuli. Samalla otin M5 mallin sumuvalot samaan lähetykseen. Hintaa tuli yhteensä
noin yksi kolmasosa orkkis hinnoista. Toimitus ja yhteydenpito firman kanssa oli hyvin suoraviivaista ja ripeää.

Tässä kevyt projektikertomus m-puskimen asennuksesta. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. :)





Siinä puskuri paketista purettuna. Eli tähän siis sisältyivät sumuvalojen kehykset, listat ja ritiläverkko.



Ihan "plug and play" tämä ei ollut ainakaan xenon valoilla varustettuun 5-satkuun. Eli ajovalonpesureille piti tehdä asennusreijät.
Ne kun ovat pakolliset yhdessä xenonvalojen kanssa. Toimenpide oli kuitenkin varsin yksinkertainen. Ensin piti vain huolellisesti
mitata ja merkata oikeat kohdat ja reijän malli. Porakoneella huitaista muutamat reijät ja vingulla/pienoisporalla viimeistely päälle.



Siinä kuva valopesurin alapuolelta. Eli pesurin suuttimet ovat vain painettuina reikiinsä ja pysyvät paikoillaan metallisen joustavan
kielekkeen avulla. Letkut ovat todella kevyesti kiinni, mutta muovinen sokka varmistaa pysyvyyden ja kuminen o-rengas varmistaa
tiiviyden. Tässä näkyy myös puskurin runkona toimiva alumiinipalkki jossa puskurin muovirunko on kiinni pienillä muovinastoilla.
Tämä alupalkki pitää siis siirtää uuteen m-puskuriin.



Ja jotta m-puskuri sopisi paikoilleen 530 dieseliin, niin pitää välijäähdyttimen ympärillä olavaa ilmanohjainmuovia hiukan leikellä.
Alalaidasta ~30-40mm suikale irti ja sivuista riittää kun leikkaa sopivasti viistot kolmiopalat irti. Mattopuukolla tämä toimepide
suoriutuu helposti.



Koesovitus meneillään... Pesurin suutin istuu niinkuin pitää. Kuvassa näkyy myös muovinastat jolla puskurin kuori on kiinni
alupalkissa.



Hiukan jäi rakoa coolerin ilmaohjaimen ja puskimen väliin, mutta niin pitääkin, koska ritiläverkon on mahduttava väliin. Puskurin
istuvuus on muuten 100%.



Mieleni teki hiukan orginaalia räyhäkkäämpää ilmettä ja olin nähnyt jenkkien M5 käytössä "cold air kit" imuputket eturitilässä.
M5:ssahan noista putkista ohjautuu raitisilma sekä moottorin imukanaviin että jarruille jäähdytysilma. Tuollainen kitti olisi
kustantanut n. 700 dollaria + kulut ja tullit päälle ja lisäksi olisi jäänyt imuilman putket ylimääräiseksi, joten ei maksanut
vaivaa eikä rahaa. Kävin paikallisessa romuliikkeessä dyykkaamassa, ja löytyi pari hitsattua RST putkilaippaa joista
sorvaamalla saisi juuri sopivat imutorvien päät eturitilään...



Sorvaus onnistui nappiin... kiitos Karille!



Ritilään piti tehdä sopivat reiät... Pienoispora on tähän kätevä työkalu.



Ritilä valmiin. Ihan menaa olla tehdastekoisen näköinen. RST-torvet kiinnitin takapuolelta mustalla sikaflex massalla = pysyy.



No niin, osat tulivat maalauksesta Lakeuden Autopalvelusta. Kiitoksia Pasille erittäin laadukkaasta maalauksesta.



Ritilän kiinnitykseen tarvitaan tällaisia pieniä metallisokkaprikkoja. Kävin hakemassa niitä merkkiliikkeestä "orginaaliosana"
vaikka kopiopuskuri oli kyseessä. Paria muovitappia piti hieman lämmittää ja painaa kasaan jota sokka otti kiinni, muuten kaikki
sopi heittämällä. Sokat maksoivat 50 senttiä kappale ja tarve oli 10 kpl.



Siinä puskuri alkaa olemaan valmiina autoon kiinnittämistä varten. Rekisterikilven alusmuovin ostin orginaaliosana, sopivuus jälleen
100% kopiopuskuriin. Kiinnityksen hoidin poraamalla 3mm terällä reiät puskuriin ja käyttämällä tavallisia isokantaisia peltiruuveja.
Samanlaisilla kiinnitin myös rekisterikilven myöhemmin. Sumuvalot ovat myös kiinnitetty tässä vaiheessa.



Puskuri 5:ttä vaille asennettuna. Välistä meinasi unohtua kumiset listan/tiivisteen pätkät jotka otin vakiopuskurista. Puskuri istui
varsin jämäkästi ja tarkasti paikoilleen. Aivan kuin orginaaliosasta olisi kyse.



Sumuvaloja varten piti vielä hankkia uudet pistokkeet, sillä M5 sumarit ovat erilaisella pistokkeella kuin prefacelist normi sumarit.
Orginaaliosana hain nämäkin merkkiliikkeeastä. Lisäksi tarvittiin johtopätkät jotka sisältävät valmiit pistokkeisiin sopivat
päät/nastat. Yhteensä osille tais tulla alle 20e.



Kylmästi sivuleikkureilla vain orginaalit pistokkeet poikki ja uudet juottamalla tilalle. Juotoksien päälle laitoin liimalla varustetut
kutistesukat jotta liitokset eivät pääsisi hapettumaan.



Tuon näköinen autosta tuli tässä vaiheessa. Keulan ilme on hiukan räyhäkämmän näköinen kuin vakiopuskurilla.






Lisäksi pitäisi M-puskuria varten laittaa sisälokasuojien etuosat M-mallisiksi ja erilainen pohjapanssari. Alkuperäiset sopivat
kyllä paikoilleen, mutta istuvuus ei ole aivan 100%. M-sisäloksut maksavat n. 80e/kpl joten omalta osalta mentiin orginaaleilla.
Hullu ei huomaa eikä viisas puhu mitään. :D

Seuraavaksi sitten M-takapuskuri...








Takaisin etusivulle.




19.04.2008 TL