BMW E39 madaltavat jousilautaset




Vaikka omassa 530d:ssä olikin M-sport alusta, tuntui se välillä hieman maasturimaiselta. Alusta oli muuten juuri sopivan jämäkkä,
että mukava joten en halunnut jousia vaihtaa. E39 saa 10mm tiputtavaa jousilautasta etupäähän, mutta hinta on kova (89e + pk:t) eikä
10mm oikein tuntunut riittävältä. Netistä löysinkin juttua itse tehdyistä jousilautasista jotka on muokattu orginaaleista alumiinisista
lautasista. Ei muuta kuin merkkiliikkeeseen hakemaan pari uutta jousilautasta, hintakaan ei ollut paha ~ 10e/kpl.

Tässä hieman jutun tynkää kyseisestä thuunauksesta...





Aluksi halkaisin jousikupit kulmahiomakoneella ja katkaisulaikalla. Ohut 1mm laikka puree alumiiniin paremmin kuin paksumpi.
On tärkeää saada leikkaus menemään jotakuinkin suoraan ja tasaisesti. Kannattaa myös tehdä merkit kuppiin jotta palat saa
samaan linjaan kun ne hitsataan kiinni. Kupin materiaalivahvuus on 4mm, joten korokepala kannattaa tehdä saman vahvuisesta
alumiinilevystä. Mankeloin 18mm leveän soiron ympyrän malliseksi vastaamaan kupin halkaisijaa tarkasti.



Korokepala valmina hitsausta varten. Veinkin palat hitsattavaksi paikalliselle "tee se itse" sepälle jolla oli tig-hitsi.



Kupit valmiiksi hitsattuna. Hitsari oli tehnyt hyvää työtä. Matala palko oli hitsattu molemmille puolille. Taatusti kestää.
Hintaa hitsaukselle tuli 25e. Ei muuta kuin asentamaan jousikuppia paikoilleen.



Aivan aluksi kannattaa löyhdyttää iskunvaimentimen yläpään mutteri. Se kannattaakin ruuvata melkein irti. Myöhemmässä
vaiheessa sen löyhdyttäminen voisi olla hiukan hankalaa.



Kun auto on tunkattu ja tuettu turvallisesti ylös ja rengas on irroitettu, seuraavaksi kannattaa
irrottaa kallistuksenvaimentimen koiranluun yläpään kiinnitys. Helpottaa kummasti tolpan alas
laskemista kun kallistuksenvaimennin ei kangota vastaan. Samaan lopputulokseen pääsee
tod.näk. jos nostaa auton etupään molemmilta puolilta ilmaan. Mutta on simppeli homma
avata mutteri. Kallistuksenvaimenninta pitää hiukan kangottaa alaspäin jollain pitkällä
varrella (esim. laudanpätkällä) jotta koiranluun saa irti kokonaan.



Jousipuristimet ovat oikeastaan pakollinen varuste tässä hommassa. Melko reippaasti saa jousia puristaa kasaan. Kannattaa
olla varovainen kun jousipuristimien kanssa touhaa jottei puristimen ote pääse irtoamaan. Tässäkin tapauksessa piti puristaa
jousilautasen alareunasta jotta jousta saa tarpeeksi kasaan, koska E39:ssä on niin lyhyet etujouset.



M-sport iskunvaimentimilla homma on myös hiukan haastavampi kuin tavallisilla iskunvaimentimilla varustetussa autossa. M-sport
iskarit painuvat omalla voimalla kasaan, noin iskarin puoliväliin saakka. Tavalliset iskarit nousevat yleensä pisimpään asentoonsa
vapaasti ollessaan. Kiedoin hiukan maalarinteippiä varren suojaksi ja kiristin putkikiristemen siihen estäen näin iskarin kasaan
painumisen.



Kun jouset ovat tarpeeksi kasassa, voidaan yläpään iskarin mutteri irrottaa kokonaan, jolloin
yläpään hilut saadaan nostettua pois paikoiltaan. Tolppaahan jousilautasen vaihdossa ei tarvi
kokonaan irrottaa. Jousien vaihdossa homma menee hieman hankalammaksi...



Siinä näkee hyvin eron vanhan vakiolautasen ja uuden modatun välillä.



Yläpään laakerikuppi ja jousilautanen niin kuin ne ovat tolpan päässä, välissä on pari ohutta prikkaa. Niin kuin näkyy, syvempää
lautasta ei olisi oikeastaan voinut tehdä. Nytkin jäi reunojen väliin ~ 3mm. Laakerikupin pitää päästä vapaasti pyörimään jousi-
kupin sisällä. Eli se 16-18 mm on maksimi mitä etupäätä voi tiputtaa yläpään jousikupin avulla.



Kuppi paikoillaan ja yläpään iskarimutteri kierretty kevyesti kiinni. Tolppa nostetaan takaisin paikoilleen ja yläpään kolme
mutteria kiristetään kiinni koriin. Tämän jälkeen kiinnitetään vielä kallistuksenvakaajan koiranluu. Rengas paikoilleen ja
auto alas, sitten pitää vielä muistaa kiristää tiukasi iskarin iso yläpään mutteri. Homma alkaa olla kasassa.




Laittelen jossain vaiheessa vielä kuvia miltä etupää nyt näyttää. Hiukan keula laski ja ilme muuttui kivasti...














Takaisin etusivulle.




1.05.2008 TL