530d(m57) moottorin huohottimen öljyerottimen vaihto




Niin kuin moni varmasti tietää, huohotin on yksi moottorin tärkeimmistä toiminnan ja pitkäikäisyyden varmistavista järjestelmistä.
Tukkeutuessaan(talvella jäätyessään) se voi pahimmassa tapauksessa aikaansaada täydellisen moottoririkon. Siksi myös
huohotinjärjestelmää kannattaa säännöllisesti huoltaa. BMW:n 3 litran M57 dieselkoneista on kuulemma jäätynyt huohottimia,
mutta onneksi ainakaan omiin korviini ei ole kantautunut tietoa suuremmista moottorivaurioista. Lähinnä huohottimen
tukkeutumisen on huomannut runsaasta öljyn kulumisesta ja sitä myöden kovasta savuttamisesta.

Bemari käyttää huohotinjärjestelmässään lisäksi suodatinta, tai oikeastaan kyse on öljynerottimesta jonka tehtävä on
estää öljyn kulkeutumsen imuputkistoon. Vanhemmissa M57 koneissa on alunperin käytetty suodatinpatruunalta näyttävää
huoparullaa jonka ei tehtävässään toimi enää parhaalla mahdollisella tavalla jos sitä ei huolleta. Vaihtoväli huolto-
ohjelmassa tälle on 100tkm. Uudemmissa M57N(e60) moottoreissa insinöörit ovat jalostaneet suodatinrullan tilalle uuden
tyyppisen vortex öljyerottimen jonka toiminta perustuu ilmavirtauksen pyörteisiin ja joka aikaansaa öljyn erottumisen
huohotinilmasta. Kätevää kyllä, tämä uudemman mallinen erotin sopii heittämällä vanhempaankin moottoriin. ;)

Väsäsin tällaisen pienen "how to" ohjeen jonka avulla suodatinpatruunana vaihto pitäisi onnistua keneltä tahansa jolla
vain ruuvimeisseli pysyy kädessä. Ei hajuakaan mitä kyseinen toimenpide maksaa merkkihuollossa, mutta joka tapauksessa
itse tekemällä säästää rahaa eikä aikaakaan mene tuntia enempää. Itse osa maksoi merkkiliikkeessä 26,60e ja osanumero on
11127799366.







Tässä uusi vortex öljyerotin ja tarvittavat tiivisteet pakkauksessaan. Heh, suoraan mossen tehtaalta :D



Aluksi moottori pitää riisua suojamuoveistaan. Raitisilmakanava(1) pitää irrottaa. Tasapäisellä ruuvimeisselillä kangottaa
kolme päällä olevaa klipsua auki ja kiertää kanavaa hieman myötäpäivään ja ulospäin niin se lähtee irti. Seuraavaksi pitää
irrottaa imuputki(2). Lähtee ihan vetämällä auton keulaa kohti. Sen voi sitoa palalla teippiä niin ettei se peitä alla olevia
ruuveja. Myös öljykorkki(3) täytyy ottaa pois(varo ettei hiekkaa ym. roskaa pääse tippumaan öljytilaan).

Seuraavaksi tulee aukaista 6mm kannalla olevat kuusiokoloruuvit(8kpl). Kaksi ruuvia on hieman hankalasti tulipeltin ja mottorin
välissä mutta kyllä ne saa aukaistua suht helposti. Kun ruuvit on auki muovit lähtevät ihan nostamalla pois.



Alta paljastuu ilmansuodatinpatruuna ja äänieristemattoa. Tässä vaiheessa voi laittaa öljykorkin takaisin kiinni niin ei pääse
tippumaan mitään öljytilaan. Matto lähtee ihan nostamalla pois, se ei ole millään kiinni.



Äänieristematon alta paljastuu sitten johtokourussa olevat suuttimien johdot. Johtojakin pitää hieman siirtää jotta pääsee
alla olevaan huohotinboksiin käsiksi. Avaa kolme torx ruuvia.



Johtokourua joutuu hieman kangottamaan ylöspäin jotta pääsee aukaisemaan huohotinkotelon kuusiokoloruuvit (4kpl 6mm).



Huohotinkotelo tulee pois ihan nostamalla ylöspäin. Kotelon sisältä paljastui vanhan mallinen huoparulla joka ui öljyssä.
Oli aikakin vaihtaa. Talvella kovalla pakkasella voi helposti ymmärtää miten tämä ölyn kyllästämän suodattimen hengitys
ahdistuu. Suodatin irtoaa kun ensin liu'uttaa pois sitä tukevan muoviklipsin.



Siinä vanha suodatin ja uusi vortex erotin.



Mukana tuli uusi o-rengas joka asetetaan kotelon pohjalla olevan aukon ympärille (tarkista, että vanha o-rengas on poissa).



Sen jälkeen painetaan uusi öljynerotin paikoilleen pohjaan asti. Se pysyy tiukasti paikallaan o-renkaan ansiosta.



Ennen kuin kotelo laitetaan takaisin paikoilleen niin kannattaa vaihtaa mukana tulleet tiivisteet myös koteloaukkojen ympärille.
Vanhat pois varovasti jottei roskaa pääse tippumaan aukkoon ja uudet tilalle varovasti painellen. Tiivisteet ovat tuollaiset
muotoon valetut isot o-renkaat jotka tulevat uraansa. Ei niitä oikein väärinkään voi laittaa...



Sitten huohotinkotelo takaisin paikoilleen ja kevyt kiristys ruuveille. Ja ei muuta kuin kamat kasaan päinvastaisessa
järjestyksessä niin homma on sillä selvä. Aikaa operaatioon menee noin 1h kun rauhallisesti ja huolellisesti tekee.
Taas voi ajaa talvipakkasilla turvallisin mielin vailla huolen häivää. :D

















Takaisin etusivulle.




15.06.2009 TL