BMW E39 mittariston alumiinirenkaiden asennus



Markkinoilla on monia jälkeenpäin asennettavia autojen mittariston kohentamiseen tarkoitettuja lisätarvikkeita, taustoja, rinkuloita, valoja
jne. Orkkista tyylikkäämmän mittariston harvemmin saa neonvaloilla ja ledeillä, mutta esim. alumiinirinkulasarjalla voi tehdä "ihmeitä".
Tässä on pieni juttu siitä miten rinkulat saadaan asennettua BMW E39 mallin mittaristoon, joka on melko arkisen näköinen tavallisesti.
Uudemmissa BMW:ssä sekä muilla merkeillä alumiiniset kehysrinkulat alkavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus, joten pientä nuorennusta
on odotettavissa lookkiin.


Tässä jutussa käytetään armaturenringenin laadukkaita alumiinirinkuloita.






Ensiksi aloitetaan irrottamalla ohjauspylvään molemmilla puolilla olevat muoviset koristelistat (jalopuu, alumiini tms.)
Ne lähtevät vetämällä/kangottamalla varovasti suoraan taaksepäin. Ovat melko tiukassa. Alta paljastuu kolme (3kpl) ristipää-
ruuvia jotka pitävät mittariston kehyksen alareunan kiinni. Avaa nämä ruuvit.



Avaa nämä kolme T10 torx-ruuvia mittariston kehyksen yläreunasta.



Kehys lähtee kevyesti irti. Valokatkaisjoiden johdot lähtevät irti suoraan taaksepäin vetämällä.



Sumuvalon katkaisijan johto myös.



Mittaristo ei ole varsinaisesti kiinni kuin kahdella T10 torxilla. Avaa nämä.



Mittaristo liukuukin pois kevyesti vetämällä. Tässä vaiheessa, kun mittariston saa raolleen, pitää irrottaa johdot mittarin
takaa. Kolme töpseliä. Näissä pistokkeissa on pieni varmistus-sokka joka pitää kääntää yläasentoon ennen kuin lähtevät irti.
Mittari mahtuu tulemaan pois ilman ratin irroitusta vasemmalta puolelta. Ratin pitää toki olla ala-asennossa, että
mahtuu välistä pois.



Mittaristo pöydällä. Tässä vaiheessa alkaa haastavin osuus, mittariston halkaisu. Pitää siis olla 10 kättä. Viisi kääntää ristin
mallisia muovitatteja hiukan myötäpäivään samalla kuin neljä kättä painaa klipsuja ala- ja yläreunassa. Yksi käsi kangottaa
mittaristoa halki jostain sopivasta kohtaa. :D Eli siis käytännössä tuo onnistuu kangottamalla ja vuorotellen kääntelemällä
ristitatteja. Klipsien väliin kannattaa laittaa jotain palikkaa. Mielikuvitusta siis kehiin... kyllä se siitä. :)
Varo ettei viisarit takerru mihinkään kun saat kotelon halki.



Lähtihän se irti. Tästä näkee hiukan millaiset nuo ristitatit ovat.



Siinä alurinkulat asennusta vaille.



Yksitellen rinkulat napsautetaan paikoilleen. Isommat rinkulat joutuu työntämään sisään hiukan väkivalloin, eli puristamaan
niitä hiukan kasaan. Varo myös koskemasta läpinäkyvän pleksin sisäpintaan. Sormenjäljet näkyvät kivaasti talvipakkasten
huurruttaessa ne.



Kasaaminen on yksinkertaista. Käytännössä mittaristo vain painetaan kasaan. Katso ettei sisälle jää mitään roskia esim. kissankarvoja. :D



Kummasti mittaristo nuoreni. Aivan kuin toisessa autossa istuisi, arvokkuuden tunnetta tuli oikein kivasti...


















Takaisin etusivulle.




1.04.2008 TL